Beskrivelse:

Sagen er at jeg er julemand inde i Tivoli og at dette har givet mig så mange oplevelser og overvejelser at jeg har haft lyst til at skrive om dem.

søndag den 13. december 2009

Damen som kunne gætte folks alder

En aften kom der to midaldrende kvinder og en mand op. Kvinderne var særlige ide at de havde et simili diamant diadem i håret som egentligt så ret flot ud. Det var en aften hvor der var tid og vi kunne tale sammen. Den ene af kvinderne blev med at kikke på mig og så ting som "hhmmm... du er ikke så gammel" "lad mig nu se" ol. Så sagde hun. "Du er 37 og du vejer 87 kg og de bruger 43 i sko". Det synes jeg var meget godt gået. Eftersom jeg jo er ret voldsomt klædt ud og det er meget lidt af mig som egentligt stikker ud af udklædningen. Sandhede er nok at jeg er 40 år og vejer omkring 80 og bruger 42/43 i sko. Jeg var lidt fornærmet over min anslåede kampvægt på 87 kilo hvilket jeg sagde til hende og hun rettede så ind til 79 kg. Jeg syne det var sjovt og jeg gik med dem hen til der hvor billedet skal ekspederes og spurgte hende lidt til hvorfor hun gik op i det og hvorfor hun var god til det. Hun fortalte så at hende far havde været hostler som havde tjent sit levebrød ved blandt andet at lave vædemål med folk om hvor vidt han kunne gætte deres alder inden for en margen på 2 år. Han havde så lært hende hvad man skulle kikke på. Hænderne var det bedst at studere fortalte hun. Hvor gammel ser persones hender ud. Halsen var også et sted at kikke. Hun holdt så sine håndrykke op for mig og viste mig sin hals og bad mig prøve at gætte. Jeg gættede på 50 hvilket var helt korrekt Jeg ville dog hvis jeg udelukkende havde set hendes hals og hænder have sat hende meget lavere måske 43 år. Det var den sociale kontekst, hendes to ledsagere som så lidt ældre ud som fik mig til at justere opad og altså ramme det rigtige antal år. Siden gættede jeg den anden kvinde til 55 år hvilket hun blev lidt fornærmet over for hun var jo kun 53. Det var jo også meget godt gætte fra min side, men de var jo helder ikke klædt ud som jeg er.

Tidligere julemandsblogindlæg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar