Beskrivelse:

Sagen er at jeg er julemand inde i Tivoli og at dette har givet mig så mange oplevelser og overvejelser at jeg har haft lyst til at skrive om dem.

søndag den 12. december 2010

Julemandens rensdyr

Der er ret mange som spørger til min rensdyr. Vi har et meget flot Rudolf rensdyr med en lysende rød næse som trækker kanen. Det er i naturlig rensdyr størelse og farverne og geviret ser meget realistisk ud. Det er dog rimeligt utroværdigt at forsøge at bilde nogen ind at det er et levende rensdyr som bare står stille. Værst er det når børnene for lov at klappe det for så kan i hvert tilfælde jeg se at det står og svejer en lille smule på sin sokkel hvilekt virkelig ser åndsvagt ud. Svaret på spørgsmål omkring rensdyr har udviklet sig igennem årene så det nu er en historie med nogle billeder i som jeg er ret vild med. Den historie synes jeg lige i skal have.
For det første når nogle spørger om det er et rigtigt rensdyr svare jeg "nej det er ikke noget rigtigt rensdyr det er Rudolf og han er meget særligt rensdyr. Han er så gammel og tålmodig og står helt stille og lytter hvad børnene fortæller mig og han kan huske hvad børnene ønsker sig" (for det kan jeg jo ikke) "Hvis jeg skulle glemme hvad nogen ønskers sig så kan jeg altid bare spørge Rudolf osv." "Nej Rudolf kan ikke trække hele kanen alene. Sandt at sige er han ikke det stor træk dyr overhovedet og han er også gammel. Nej ude bagved (jeg peger) her jeg otte andre rensdyr i en stald. Det er heledrikke almindelige rensdyr for det er jo henover-himlen-rensdyr*. Der står et blåt lys omkring disse dyr og de er så nervøse og fyrrige at ved den mindste lyd -ja hvis bare jeg tager i dørhåntaget til stalden så letter de straks en halv meter over gulvet allesammen og kommer så først langsomt ned på jorden når de ser at det bare er mig der er kommet ind... nej der skal ingen ting til før de letter fra gulvet de dyr.
Når det er blevet nat i tivoli og alle gæsterne er gået hjem så går jeg ned i stalden og henter dem og spænder dem for kanen sammen med Rudolf og så letter vi sammen. Op fra Plænen -scenen i Tivoli og i en blød bue forbi de stor træer derhenne og så opad.. hen over himlen til Grønland oplyst af henover-himlen-rensdyrenes blåligt-lysende-stjerne-pollen".

*Bemærk litterer refferance (Søren Ulrik Thompsen igen).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar