Beskrivelse:

Sagen er at jeg er julemand inde i Tivoli og at dette har givet mig så mange oplevelser og overvejelser at jeg har haft lyst til at skrive om dem.

torsdag den 16. december 2010

En lille håndfuld kane vittigheder

Et lille firma er ude på jule udflugt arrangement og skal fotografers i kanene. De er forskellige nationaliteter sammen og stemningen er fin. Jeg spørger til hvad de laver og jeg for at vide at nogle af dem sidder med logistiske ting og nogle er konsulenter. Jeg spørger så konsulenterne på engelsk hvad deres arbejde består i. Den ene af konsulenterne svar kækt og smågrinende. "Almost the same as you do." "oh .." Siger jeg "you sit and promise a lot without keeping any of it."

(¨*•.¸('º•.¸(¨*•.¸ ¸.•*¨)¸.•º')¸.•*¨)
(¸.•¨* (¸.•º(¸.•¨* *¨•.¸)º•.¸)*¨•.. )

To små piger lyshårede yndige 4-5 års alderen kommer op sammen med en far. Jeg kikker på dem. De er jævnaldrene. Enden er de tvillinger eller veninder. Jeg satser på veninder og siger "nå i to hvad er i? -i er ikke søskende vel? -er i veninder?" Den en pige tager den anden i håndden og siger med klar og oprigtig stemme: "Vi er kærester".


(¨*•.¸('º•.¸(¨*•.¸ ¸.•*¨)¸.•º')¸.•*¨)
(¸.•¨* (¸.•º(¸.•¨* *¨•.¸)º•.¸)*¨•.. )

Jeg har en lille gut oppe og vi småsnakker lidt om Tivoli-turen osv. og jeg nærmer mig det forløsende spørgsmål. "Hvad ønsker du dig i julegave min dreng". Da jeg har sagt det kniber drengen øjnene lidt sammen og ser lidt mistænkeligt på mig og spørger så: "Hvorfor vil du vide det?"


(¨*•.¸('º•.¸(¨*•.¸ ¸.•*¨)¸.•º')¸.•*¨)
(¸.•¨* (¸.•º(¸.•¨* *¨•.¸)º•.¸)*¨•.. )

En flok voksne som viser sig at være personale fra et behandlings sted for psykisk syge mennesker besøger mig med det sædvanlig sjov og ballade. Vi for taget billeder og da de skal ud af kanen giver en af gruppens medlemmer (fysioterpoiten -en mulat kvinde) mig pengen for billedet. Jeg kikker på sedlen og siger: "Dem skal jeg ikke have dem må du giver til ham derover (jeg peger på fotografen) jeg beskæftiger mig ikke med penge jeg beskæftiger mig kun med kærlighed." (Comment: Dette er ikke en rigtig vittighed, men en rigtig fin punch line trods alt)


(¨*•.¸('º•.¸(¨*•.¸ ¸.•*¨)¸.•º')¸.•*¨)
(¸.•¨* (¸.•º(¸.•¨* *¨•.¸)º•.¸)*¨•.. )

(Comment: Nedenstående siger jeg altså ikke til børnene, men jeg har tit tænkt det)
"Kan du sige tak til julemanden for vingummien." "Når.. det behøver du ikke sige tak til mig for, det er jo Haribo som har givet dem. Desuden for jeg jo penge for at være her." 


(¨*•.¸('º•.¸(¨*•.¸ ¸.•*¨)¸.•º')¸.•*¨)
(¸.•¨* (¸.•º(¸.•¨* *¨•.¸)º•.¸)*¨•.. )

Drengen kommer op og siger "Hej Teddy." "Hvorfor siger du -hej Teddy" spørger jeg? "Jo for nissen hedder jo Teddy.. Teddy Ring" "Hvorfor hedder nissen Teddy Ring" "Jo det synger man jo i den der julesang -På loftet sidder nissen.. -og de står om nissen Teddy Ring."

1 kommentar:

  1. "Teddy Ring" vitsen har vist sig at være ret populær og derfor har jeg lige lyst til at knytte en kommentar til den. Normalt er det ikke min stil bare at sige tingene i one-liners og jeg kan godt lide at beskrive detaljerne, men i denne situation valgte jeg den skrabede udgave. Når man læse den for man indtryk af at det er et uskyldigt barn som har misfortsået sangen og lavet denne sprogblomst. Dette er nu slet ikke tilfældet. Det var tydeligt at det var en familie gimmick som deres familie "kørte" sammen. Da jeg spurgte til det fik jeg at vide at det var faren som i sin tid havde fundet på den og viderebragt den til børnene.

    SvarSlet